Mindfulness

 
Wat is mindfulness?

 

 

MBSR (Mindfulness Based Stress Reduction) is een evidence based* benadering bij o.a. stress en chronische pijn. Het geeft meer inzicht en stabiliteit in de omgang met ups en downs. 

Mindfulness betekent: met aandacht aanwezig zijn in het hier en nu, zonder daar een oordeel over te hebben. 

Bij onplezierige gedachten, gevoelens of emoties hebben we vaak de neiging deze af te keuren of te onderdrukken. Mindfulness helpt je om een meer accepterende houding aan te nemen ten aanzien van je gedachten, gevoelens en emoties. Een mindfulnesstraining wordt ook wel aandachttraining genoemd.
 

 
Waarom mindfulness?

Door regelmatig aandachtsoefeningen te doen ontwikkelt de concentratie. Meer concentratie leidt tot beter en dieper kijken, luisteren en waarnemen. Je leert om op een afstandje naar jezelf te kijken, zonder daar een oordeel over te hebben. Het is een uitnodiging om op een open en vriendelijke manier te onderzoeken hoe je in elkaar zit en hoe het met je gaat. Dit vergroot je inlevingsvermogen en dat leidt weer tot meer compassie voor jezelf en anderen.

Het voert je naar je innerlijke hulpbronnen en het geeft je een diepe rust in jezelf. Door leren opmaken wat zich op lichamelijk, cognitief en emotioneel vlak afspeelt, ontstaat er een verschuiving van een automatische reactie naar een bewuste respons. Met oefenen verandert gedrag vanzelf, stapje voor stapje, door bewustwording van binnenuit in plaats van gedrag dat van buitenaf aangeleerd of gecorrigeerd wordt. Dit is ook het verschil met veel andere trainingen.

 

Wat leer je bij een training?

 

 

Leren helemaal aanwezig te zijn. Vanuit een open en vriendelijke houding willen begrijpen wat er aan de hand is in de binnen- en buitenwereld. Zonder oordeel, negeren, wegdrukken of meegesleept worden, aanwezig zijn in dit moment. Piekergedachten tot rust brengen, maar ook aandacht voor de momenten van geluk, zonder dat je kritische, oordelende geest zich er mee gaat bemoeien. 

We leven vaak niet in het NU maar besteden veel aandacht aan wat er nog allemaal MOET, wat er zou kunnen gebeuren of wat al gebeurd is. We laten ons meeslepen door emoties en reageren vaak automatisch op wat ons overkomt. 

We kunnen onszelf trainen om te zorgen dat het ook anders kan. Door gevoelens toe te laten, ontstaat er begrip voor eigen reacties en die van anderen. Je leert je eigen uniciteit kennen en leert jouw kwaliteiten ontdekken, waarderen en benutten. Je mag gewoon jezelf zijn!

 

Wat heeft mindfulness

te bieden?
 

  • Groter vermogen lichaam en geest tot rust te brengen

  • Verhoogde concentratie

  • Betere focus

  • Innerlijke bronnen aanspreken  

  • Je eigen unieke talenten ontdekken

  • In contact met jezelf, jezelf beter begrijpen en daarmee de ander.

  • Beoefenen van verbeeldingskracht. Nodig om te creëren. 

  • Bewust en nauwkeurig waarnemen. De basis voor alle cognitieve functies

  • Executieve functies ontwikkelen zich beter (bijvoorbeeld: plannen, bijsturen van gedrag, besluiten nemen,
    nieuwe handelingen aanleren, organiseren, vinden en bedenken van oplossingen enz.)
    Kinderen met bijv. ADD, ADHD, ASS, ODD hebben problemen in dit gebied van de hersenen.

  • Meer mentale veerkracht

  • Minder last van angst en depressieve klachten

  • Een boost voor je immuunsysteem 

  • Betere relaties

  • Meer geluksgevoel

 
Voor wie?

Een mindfulnesstraining is geen snelle, makkelijke manier om problemen op te lossen, het vereist namelijk regelmatige oefening, maar het leert je sneller stress herkennen en er op een andere manier mee om te gaan.

We krijgen iedere dag veel prikkels te verwerken en moeten aan steeds meer eisen voldoen. We zijn bijvoorbeeld doorlopend bereikbaar en/of online en gewoon even niets doen of ontspannen is lastig. We hebben een 'vol' hoofd en raken gemakkelijk overprikkeld. 

 

Omdat de arbeidsmarkt er in de toekomst weer anders uit zal zien door verdergaande automatisering, is het goed aandacht te hebben voor de talenten van ieder mens. Wie ben ik, waar ben ik goed in, waar word ik blij van, wat heb ik te bieden en hoe wil ik dat (later) in mijn werk vormgeven? Innerlijke stilte kan helpen de antwoorden op die vragen te vinden. 

Ook zal de jeugd van nu waarschijnlijk tot zijn zeventigste moeten werken. Gereedschappen voor mentale veerkracht en stressreductie zijn dan geen overbodige luxe.

 

Hoe fijn is het, om (al op jonge leeftijd) te leren naar jezelf te luisteren en daar op te vertrouwen? Voelen wanneer je over je eigen grenzen of die van een ander gaat. Zo kun je andere, bewustere keuzes in je leven maken. 

 

Wat je motivatie ook is, uiteindelijk, in plaats van er over te lezen, zou iedereen het vooral zelf moeten ervaren!

 

Gereedschappen voor mentale veerkracht en stressreductie zijn geen overbodige luxe!